Integraal Ontwikkelplan

Opdrachtgever: Stevens Van Dijck
Doelgroep: Directieleden en Consultants/Projectleiders Stevens Van Dijck
Integraal Ontwikkelplan

Vraagstuk

De Directie van Stevens Van Dijck heeft Management Expedition gevraagd:
“Help vorm te geven aan een integraal opleidingsplan – hierna ontwikkelplan genoemd – dat inhoud geeft aan de ontwikkeldoelen van Stevens Van Dijck en aan de persoonlijke ontwikkeling van de consultants. En vertaal dit naar een trainingsprogramma voor 3-5 jaar. Denk mee over hoe dit verhaal intern te brengen c.q. voor draagvlak te zorgen. Fungeer als sparring partner voor DirectieTeam over ontwikkeling.”

Opdrachtgever

Stevens Van Dijck is een bureau van bouwmanagers en adviseurs dat zich richt op Bouwmanagement, Huisvestingsadvies en Vastgoedadvies.
Het bureau hecht aan integriteit, betrouwbaarheid en onafhankelijkheid.
Ontwikkeling van haar medewerkers is belangrijk, zowel in professionaliteit naar klanten als om lange termijn doelen te bereiken.
En focus op Ontwikkeldoelstellingen is dan cruciaal.

Over de opdracht

Gezien de populatie van senioren, medioren en young professionals is aansluiting zoeken bij deze 3 (verschillende) doelgroepen belangrijk; dus niet one size fits all.

We hebben gekozen voor een aanpak in 4 stappen:

  1. Definiëren Ontwikkeldoelstellingen en thema’s met als uitkomst een ontwikkelrichting in lijn met de bedrijfsdoelen
  2. Definiëren Leerkompas op basis van competenties met als uitkomst een gewenst leerkompas per niveau
  3. Ontwerpen Curriculum voor Ontwikkelinspanningen met als uitkomst een rode draad voor allen en aanbod per doelgroep
  4. Uitvoeren Trainingen met als uitkomst de next steps in ontwikkeling per doelgroep

Voor stap 1 en 2 zijn directie en enkele medewerkers betrokken om de doelen op het gebied van ontwikkeling aan te scherpen, zowel op strategisch niveau als in termen van competenties.
Dit heeft geleid tot een samenhangend curriculum op basis van de leerkompassen uit stap 2.

In het curriculum is gekozen voor:

  • een thema per kwartaal waaraan kennis- en inspiratiesessies zijn opgehangen
  • leerwerkgroepen die regionaal de verbinding en het lerend vermogen tussen de 3 doelgroepen bevorderen
  • trainingen in modules voor young professionals en medioren professionals gebaseerd op een mix vanuit alle kwadranten van het leerkompas.

Resultaat

De samenwerking kent meerdere fasen. Allereerst het opzetten van een ontwikkelplan, gebaseerd op het leercompas, met een gedegen en inspirerend opleidingsaanbod. Het opleidingsaanbod bevordert de ontwikkeling in de richtingen van het ontwikkelwiel die Stevens Van Dijck nastreeft bij haar organisatie en mensen. En leidt tot meer verbinding en uitwisseling tussen de medewerkers onderling; resulteert in meer ruimte voor ontwikkeling in de agenda’s van druk bezette consultants; faciliteert in meer input voor directieleden om ontwikkelgesprekken met medewerkers te voeren.
Ook is er vervolgens met het curriculum een middel gecreëerd dat werkt als een rolling forecast, waarin steeds kan worden herijkt en aangepast of de juiste stappen in ontwikkeling worden gezet en het aanbod nog aansluit op de behoefte van de mensen.

Integraal Ontwikkelplan

Jöan belde me op en vroeg of hij me mocht interviewen in het kader van de ontwikkeldoelstellingen. Natuurlijk!
Het was een leuk gesprek en – bleek later – de start van het opzetten en uitrollen van het ontwikkelprogramma. Overduidelijk heeft Jöan zijn ervaring en enthousiasme gebruikt om ons mee te nemen in zijn vertaling van onze wensen. Het resultaat mag er zijn. Het variërende programma geeft alle medewerkers de kans om te leren.
Tijdens de training projectmanagement zorgt hij als trainer hier ook weer voor variatie; de afwisseling van theorie en praktijk, en waar nodig, met de inzet van andere trainers.

Judith Roggeveen
Deelnemer Medior training
Integraal Ontwikkelplan

Afgelopen jaar heeft Jöan Boere ons, de groep ‘young professionals’, aan de hand genomen door de wereld van projectmanagement. Daarnaast werden ook verschillende soft skills en praktijkvoorbeelden behandeld. In totaal heeft hij vier trainingen verzorgd, elk kwartaal één.

Wat enorm hielp bij de trainingen was het enthousiasme van de trainer. Jöan is in staat de onderwerpen interessant en duidelijk over te brengen en in staat hier praktijkvoorbeelden aan te koppelen om het voor de leerling begrijpelijker te maken.
Tijdens de trainingen weet Jöan een veilige sfeer te creëren binnen de groep, waarbij iedereen zich comfortabel voelt om zijn of haar problemen op tafel te leggen en deze te bespreken, waarbij Jöan goed luistert, analyseert en doorvraagt om te achterhalen wat nu precies het probleem is.

Wat mij vooral is bijgebleven van de trainingen is de invloed van de soft skills op de dagelijkse werkzaamheden. Hoe mensen bepaalde onderwerpen anders opvatten en hier anders op reageren en hoe je hier vervolgens goed mee om kan gaan.

Edward de Wit
Deelnemer Young Professional training
Integraal Ontwikkelplan

Jöan zet een goed ontwikkelplan op met verschillende invalshoeken. Er is niet alleen aandacht voor het vak en de mens, maar ook voor de omgeving en het team. In de trainingen zit mooie interactie en betrokkenheid van bekwame trainers uit zijn netwerk. Een mooie aansluiting op de ontwikkelopgaven van minder ervaren en ervaren medewerkers.

Eelco Braakman
Regisseur ontwikkelprogramma
Integraal Ontwikkelplan

Als professionele aanjager betrokken bij het ontwikkelen van een curriculum voor de Stevens Van Dijck collega’s. En vervolgens hier als betrokken trainer op onderdelen invulling opgegeven. Luistert, activeert en is betrokken. Helpt op die manier ons bedrijf structureel naar het volgende niveau op het gebied van kennis- en ervaringen delen.

Bram Jongejan
Opdrachtgever
Integraal Ontwikkelplan

Behoefte aan advies en implementatie ondersteuning bij jouw Change?

Change Realiseren

Change begint bij mensen maar in toenemende mate zijn ook beproefde methoden belangrijk voor change realiseren. Beiden zijn cruciaal voor jouw verandertraject, je expeditie. Wij zijn graag jouw gids op persoonlijk en instrumenteel vlak.